dinsdag 6 maart 2018

WATERPOLITIE VAARTUIG EX. RP 8 TERUG GEVONDEN.


RP 8 RIJKSPOLITIE TE WATER

 HEDEN DE 'KLEINE RAAF'.



De RP 8 was het vaartuig waarop mijn vader van september 1947 heeft dienst gedaan als Wachtmeester der Rijkspolitie op de politiepost Roermond en Venlo, tot het scheepje werd vervangen voor de nieuwere RP 22. 


                        (De RP 8 met op de achtergrond de houthaven aan de Maas te Venlo.)

Gedurende Sail Amsterdam 2005 herkende in het scheepje, intussen een recreatievaartuig, aan de beschildering van het machinekamer luik, waarop de RP 8 staat afgebeeld en wat het werk was van de toenmalige motordrijver van het scheepje. 
Zie afbeelding rechts.

Na een gesprek met de eigenaar aan boord geweest en dat geen verteld wat ik uit overleveringsverhalen wist te herinneren. Helaas had ik geen film meer in mijn toestel en vertrok zonder een opname te maken. Helaas raakte ik ook de naam van de eigenaar kwijt en plaatste een oproep op mijn weblog. Helaas bleef het daarbij.







RP 8 GEGEVENS.

KENMERKEN.

Lengte: 14,90 m , breedte 3,25 m , diepgang 1,10 m. Oorspronkelijk is het schip uitgerust met een Deutz diesel, type HD2 met motornummer 625295 en een vermogen van 38 pk.
In 1950 krijgt de RP 8 een nieuwe motor, een Ruston diesel type VRH6, afgesteld op 60 pk.

Het scheepje werd gebouwd in 1940 aan de Amsterdamsche Scheepswerf G. de Vries Lentsch Jr.
De werkelijke oplevering vindt uiteindelijk plaats in 1945. In 1945 doet het schip dienst met het naamsein RP 8. Vermoedelijk is het schip in de periode tussen 1942 en 1945 gevorderd geweest door de bezetter. Het schip heeft zover bekend uitsluitend diensten gevaren op de Maas, vanuit Roermond, Maasbracht en Venlo. Dit volgens de gegevens over politievaartuigen.

BIJZONDERHEDEN.

(RP 8 en de jacht op vis stropers in de Maas)

Het scheepje heeft een geschiedenis die velen niet hadden verwacht na de in dienst stelling als politie vaartuig.
 De nieuwe eigenaar die het scheepje na uit dienst stelling in 1966 kocht van de Dienst der Domeinen aan derden, ontdekte bij het verwijderen van een groot aantal verflagen, ronde ingelaste plaatjes in de romp en de opbouw. Na het verwijderen van de betimmering blijken het oude granaatinslagen te zijn.
Het bleek hem niet bekend waar deze inslagen hebben plaatsgevonden. Het was vermoedelijk ergens langs de Maas. Ook zitten er er onder het voor- en achterdek ingelaste fundaties voor affuiten van machinegeweren. In het naslagwerk Die Deutsche Kriegsschiffe 1815-1945 is over de de inzet van de RP 8 door de bezetter echter niets vermeld.

OORLOGSGESCHIEDENIS.

Onder het korps wat in die periode dienst deed op de RP 8 ging het verhaal dat het scheepje toen het in dienst kwam van de Duitse bezetter tot zinken is gebracht. Pas na het einde van WO-II werd het geborgen en werd het volledig gereviseerd, wat de tweede motor in 1950 verklaard. Hoe het tot zinken werd gebracht zal een vraag blijven. 


(De RP 8 gedurende de zeer strenge winter van 1952 in  de haven van Venlo met enkele van haar vaste politie mensen.)

DE 'KLEINE RAAF'.

Het was puur toeval dat bij surfen op internet een afbeelding tegen kwam die oude herinneringen bij mij opriepen. Is dit de oude RP 8 of niet? Dus ben ik verder gaan zoeken.

Niets was mooier als in van school kwam in Venlo en naar huis ging met mijn fiets te kijken of de RP 8 binnen was gekomen en dan vader op te halen en samen naar huis te fietsen.
Ook werd de RP 8 ingezet bij het binnen halen van Sint Nicolaas op een van de Janssen boten. Dan was het iets geweldigs om op deze politieboot mee te mogen varen. Het scheepje stond in mijn geheugen gegrift.



    (De oude RP 8, nu de 'Kleine Raaf´ verbouwd tot een recreatie vaartuig met haar derde motor.)

Zo kwam ik uiteindelijk op de website van  Doeve Yancht - Shipbrokers uit Vlaardingen, waar het scheepje te koop werd aangeboden. Hiermee contact opgenomen of er nog belangstelling was voor oude afbeeldingen en gegevens uit de politie tijd. Het scheepje bleek te koop te staan door een ziekte  van de huidige eigenaar. Na e-mail contact de afbeeldingen toegestuurd en een dankbare e-mail terug ontvangen. Ik wens de nieuwe eigenaar een behouden vaart toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten