maandag 6 januari 2014

META S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

S.S. META.

21 NOVEMBER 1975 T/M 26 APRIL 1976.


Het s.s. Meta is een tanker van de M-klasse. In totaal waren er acht van deze tankers onder het beheer van Shell Tankers B.V.. Geen van deze acht schepen had de zelfde tonnage en ze waren wereldwijd op drie verschillende scheepswerven gebouwd.
Het s.s. Meta werd  door de werf Hitachi Zosen Heavy Industries in Japan opgeleverd in 1968 en deed eerst dienst bij Shell U.K. Later in dienst van Shell Tankers B.V. kreeg het de roepletters PJUK en voer onder de vlag van de Nederlandse Antillen met Nederlandse officieren en Spaanse bemanning.
Het schip had een tonnage van 210,233 BRT en vervoerde uitsluitend ruwe aardolie.
Het s.s. Meta is een Very Large Crude Carrier (VLCC). In 1982 werd het schip uit de vaart genomen en gesloopt.


Samen met de vierde stuurman werden we uitgevlogen vanaf Schiphol naar Singapore en daar vandaan naar Brunei om op 21 november aan boord van het s.s. Meta te stappen te Seria Port.
Daar we eerder dan het schip in Seria Port waren werden we ondergebracht in de Shell Club om op het schip te wachten. Het was ons niet toegestaan om het Shell terrein te verlaten en dus werd de wacht tijd gedood met zwemmen en zonnen. Tegen de avond was het genieten van de zonsondergang met een paar blikjes koud bier.
Met de supply-boot werden we aan boord van de Meta afgezet. Het schip lag aan de boei-mering te laden.


( Een zicht op het achterschip vanaf het voorschip.)

Het was voor mij de eerste ervaring met een VLCC. Een verschil van 182.000 BRT met mijn vorige schip.
Alles was groter dan ik gewend was. Vooral de enorme ruime machinekamer waar je doorheen kon lopen zonder je collega van de wacht tegen te komen. Een schip van bijna 250 meter lang en 35 meter breed met een achterschip als een flatgebouw. Alleen de hutten waren klein vergeleken bij de enorme opbouw.


( Een schalm van de ankerketting.)

De lading welke te Seria Port werd geladen bleek voor Singapore bestemd te zijn alwaar deze ook weer aan een boei-mering moest worden gelost.



Daar het schip voor Seria Port ook te Singapore was geweest werd er geen boot verbinding met de wal georganiseerd. Nu konden we ons afvragen waarom we te Seria Port pas aan boord van de Meta waren gestapt en niet te Singapore, maar de reden was dat de nieuwe losorder voor de lading nog niet bekend was.

Zo vertrokken we na het lossen van de lading te Singapore in ballast naar de Arabische Golf om daar aan de sea-terminal ( ladingsteigers voor VLCC's in zee) te gaan laden voor United Kingdom en/of Noord-west Europa, wat veel verschillende havens inhoud.


Bij het ronden van Kaap de Goede Hoop werden we bevoorraad per helikopter  vanuit Kaapstad. We hadden de gelegenheid gehad om persoonlijk Kaapse wijn te mogen inkopen.


Tijdens deze reis werd er een brandoefening aan dek gehouden en deze keer werd er met echt schuim gespoten. De reden hier toe was dat het middel dat gemengd met water het schuim maakte verjaard was en vernieuwd moest worden.


( Een uitzicht vanaf het dek boven op de brug van het schip.)

Eenmaal bij de Canarische eilanden kregen we onze losorders en dat bleek tot ieders vreugde Europoort te Rotterdam te zijn. Hier zou ook de aflossing plaats vinden van enige officieren en een wisseling van de Spaanse bemanning. Zij waren in ieder geval met de december feestdagen thuis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten