dinsdag 14 januari 2014

KARA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL1-D)

S.S. KARA.

7 JULI 1976 T/M 23 NOVEMBER 1976.

Na Plymouth weer terug naar Shell Haven om te gaan laden voor Cobb bij de plaats Cork in Ierland.


( Het s.s. Drupa een lichterschip van de Engelse Shell vloot op weg naar een VLCC om lading over te nemen.)


Na het lossen van de lading in Ierland keerden we weer terug naar Shell Haven voor een lading bestemd voor Southhampton. Onverwachts kregen we orders om de Engelse kust te verlaten en weer op te stomen naar Curaçao. Heerlijk weer de zon te gemoed want het najaar op de Engelse kust is grauw en nat.


Intussen hadden we in Engeland ook een nieuwe bemanning uit Indonesië aan boord gekregen en deze nieuw bakken mensen moesten zo snel mogelijk ingewerkt worden.


Zo werd er op de reis naar Curaçao bij mooi weer een uitgebreide sloepenrol gehouden zonder dat de sloepen buitenboord werden gedraaid. Een ieder die in de sloepen aan het werk was droeg het verplichte zwemvest en was gezekerd door een veiligheidslijn aan de veiligheidsgordel.


Het had wat voeten in de aarde en het koste de nodige tijd, maar uiteindelijk hadden ze dan de mast weten te plaatsen en de zeilen aan te brengen. 
We vervolgen onze reis naar Curaçao waarbij ik het vooruitzicht om daar met verlof te gaan. Het was voor mij de laatste ervaring met de schepen uit de K-klasse.
In totaal hadden 17 van deze schepen vanaf 1953 (eerste bouw) tot 1984 (laatste naar de sloop) dienst gedaan wat een gemiddelde dienst tijd per schip is van bijna 20 jaar per schip. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten