zondag 20 oktober 2013

ONOBA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-E)

HET HART VAN HET SCHIP.

27 FEBRUARI 1974 T/M 3 JULI 1974.

Het 'hart van het schip' oftewel de machinekamer van het s.s. Onoba was ruim en licht. Voor de voortstuwingsinstallatie de stoomturbines leverden twee Foster Wheeler hogedrukketels stoom van 32 kg/cm²
Tevens leverden zij stoom voor de twee door turbines aangedreven generatoren (440 Volt), de hoofd koelwater circulatiepomp en de turbines van de ladingpompen en de ballastpomp.
Verder stoom voor de verdamper-installatie, ander hulpwerktuigen en verwarming van de brandstof en eventueel de lading.


Een kijkje vanuit de top van de machinekamer op de voortstuwingsinstallatie. Rechts de hoge druk turbine en links de lage druk turbine.


Op de manoeuvreer plaats in de machinekamer staan twee consoles. De linker is voor de bediening van de stoomafsluiters welke stoom toelaten naar de turbine installatie. Het wiel met de zwarte ring voor het toelaten van stoom naar de 'vooruit' turbine en die met de roede cirkel voor het toelaten van de stoom naar de 'achteruit' turbine. Het kleine rode wiel is een beveiliging dat men op vol zeebedrijf niet achteloos stoom kan toelaten op de 'achteruit'turbine. Het rechter console is het 'branderconsole' vanwaar de branders in de ketels kunnen worden bediend.    


( De turbine installatie.)


De stoomafsluiters voor het toelaten van de stoom naar de turbine installatie vanaf de stoomketels zijn extra beveiligd door afsluiters die met de hand open- of dicht gedraaid moeten worden. Open bij het in bedrijf zijn en dicht in de haven.   


De door stoom aangedreven hoofd circulatiepomp voor het leveren van koelwater naar de condensors en andere koelers tijdens het in bedrijf zijn op zee.


Een van de twee turbinegeneratoren van het schip met rechts het hoofdschakelbord voor het schakelen van de generatoren en andere werktuigen, zoals pompen, door het elektrische scheepsnet.


Een van de twee verdampers. Op het eerste gezicht een onbelangrijke installatie, maar de werkelijkheid is anders. Met deze verdampers wordt uit zeewater gedestilleerd water geproduceerd voor de stoomketels maar ook drinkwater voor het schip. Water om te drinken, te koken, je zelf te wassen en de wasserij van het schip. 


( Een machinekamer is voor een leek een wirwar van trappen en leidingen.)


Het aantal omwentelingen van de turbine installatie wordt via een tandwielreductie naar beneden gebracht zodat deze geschikt is voor het aan drijven van de scheepsschroef. Van de tandwielreductiekast loopt een de tunnelas naar achteren welke dan weer verbonden is met de schroefas.
In deze tijd was het nog de gewoonte dat een schip een reserve schroefas aan boord had voor nood. Het idee was leuk en aardig, maar zelf deze as plaatsen was onmogelijk en kon alleen als het schip droog lag in een dok.


Inspectie van de tandwielkast van een van door een turbine aangedreven ladingpompen. Het aandrijf gedeelte staat in de machinekamer en via een gasdichte doorvoering gaat een aandrijfas naar de pomp welke in de lading pompkamer staat.
Helaas geen opname van de stuurmachine installatie in de stuurmachinekamer achter in het schip. Deze ruimte was door middel van een gang met de machinekamer verbonden met aan beide zijden twee waterdicht afsluitbare deuren. Dit om ingeval dat men de machinekamer niet meer kan betreden en de spanning van het net is weggevallen en zo ook de hydraulische pompen van de stuurmachine niet meer werken men deze installatie met de 'hand' kan bedienen.

1 opmerking:

  1. Hallo Kees,

    Ik was in 1980 zes maanden lang stagaire-machinist op de Onoba. Het was een schitterend schip! Bedankt voor je mooie presentatie van haar.

    Groet,
    Robert Bode.

    BeantwoordenVerwijderen