zaterdag 29 juni 2013

GÖTHEBORG. SAIL DEN HELDER 2013. (DEEL 6)

OOST-INDIË VAARDER GÖTHEBORG.



De Götheborg is een van de grootste nog operationele houten zeilschepen van de wereld. het is een replica van de Zweedse Oost-Indië vaarder met de zelfde naam, die op 12 september 1745 zonk met de thuishaven in zicht. Het schip keerde terug van haar derde reis naar China. Al de opvarenden konden gered worden, maar schip en lading gingen verloren.
De Zweedse Oost-Indische Compagnie, Ostindiska Companiet Svenska, werd op 14 juni 1731 opgericht met als doel handel in Oost-Azië. Hiermee volgden de Zweden: de Portugezen, de Nederlanders, de Denen, de Fransen en de Engelse Oost-Indische bedrijven. Het bedrijf, gevestigd in Göteborg, bestond totaal 82 jaar en maakte 132 expedities met 38 verschillende schepen. Op China hadden de Zweden een monopolie van 15 jaar op de handel en de uitgewisselde goederen zoals; Zweedshout, teer, ijzer en koper tegen porselein, thee en zijde.



In 1984 werd door duikers het wrak van de Götheborg gevonden en ontstond het idee om een replica van het schip te bouwen. Helaas bestonden er geen tekeningen meer van de bouw van het schip en werden alle maten overgenomen van het wrak, wat veel tijd koste.


Op 11 juli 1995 werd de kiel gelegd van de replica. en op 6 juni 2003 werd de romp te water gelaten. Pas op 18 april 2005 werd de volledige tuigage getest. Tien ton hennep touwen werden er gebruikt in de tuigage van het schip, samen met enkele 1000 blokken en 1800 m² zeil, allemaal geproduceerd als in de 18e eeuw. 
De eerste proef onder zeil was op 18 april 2005. 



Hoewel de buitenkant van het schip trouw blijft aan het origineel, is het interieur zeer modern. Een extra kleine verandering is de verhoging van het dek met 10 centimeter, daar de huidige zeelieden groter zijn dan hun voorouders.
De replica werd gebouwd met behulp van traditionele middelen en er werd zoveel mogelijk aan de maten van het origineel gehouden.


Het schip is uitgevoerd met een volledig elektrisch systeem en kan worden voortgestuwd met een door dieselmotor aangedreven schroef. Dit laatste alleen bij het binnenlopen van van een haven of een noodsituatie.
Andere moderne snufjes zijn de elektronische navigatie- en communicatie apparatuur. Moderne keuken, toiletten, wasgelegenheden, ventilatie, koelkasten en een ontziltingsapparaat voor het maken van zoetwater.
Het schip voldoet aan de IMO eisen en is uitgevoerd met waterdichte schotten en brandbeveiliging.


Op haar eerste reis volgde het schip de fatale route van haar voorganger in de 18e eeuw naar China. Tijdens deze reis moest er door zwaar weer enige keren gebruikt gemaakt worden van de mechanische voortstuwing. Het schip heeft de reis volbracht en keerde veilig terug in haar thuishaven Götheborg. Het schip wordt tegenwoordig gebruikt door de Zweedse Marine voor onderzoek en als trainingsschip.


Het schip heeft een lengte over alles van 58,5 meter, lengte van de romp: 40,9 meter, breedte van: 11 meter. De diepgang bij de boeg is: 4,75 meter en bij de achtersteven 5,25 meter. Het voert 400 ton aan vaste ballast. De bemanning bestaat uit 80 koppen, waarvan 50 stagiaires



( De Götheborg onder volle tuigage op zee.)














Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen