zaterdag 9 maart 2013

NATICINA M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/ 2)

M.S. NATICINA.

25-03-1990 t/m 07-08-1990



Na de lading gelost te hebben in Whangarei koersten we richting Australië buitenom het Great Barrier Reef naar de Coral Sea tussen Nieuw Guinea en Australië naar de Indonesische eilanden. 


Regelmatig hadden we een zicht op de vele vulkanen op de eilanden groep en vervolgden onze reis via Straat Lombok, gelegen tussen het eiland Bali en Lombok, naar de Bali Zee en verder naar de Java Zee. Vanuit de Java Zee via Straat Malakka naar de Indische Oceaan en de Golf.


Tijdens deze reis werd er begonnen aan het onderhoud van het hoofddek en inspecteerden de werktuigkundigen de inert-gas installatie.


Het was even schrikken toen de onderste inspectie luiken geopend waren, want op de boden lag een laag met resten van koel elementen. Het was duidelijk dat er oververhitting was geweest door het wegvallen van koelwater in de unit. We ruimden de rommel zo veel mogelijk op en maakten een schade rapport op om deze elementen te bestellen, daar ze niet voorradig waren aan boord.


We kregen orders om naar Bahrain te koersen om daar reparatie te gaan uitvoeren aan de inert-gas unit. De fabrikant zou alle onderdelen daar naar toe uitvliegen. Lossen zonder een werkende inert-gas installatie is verboden on de havens en was de werking ervan belangrijk voor het verdere vervoer van lading.
In Bahrain kregen we ook de zo gewenste onderdelen voor de stookinstallatie van de stoomketels.


Het onderhoud aan het hoofddek in volle gang. Alvorens er weer een verflaag werd aangebracht werd het te verven gedeelte 'afgezoet' met zoetwater
Na de reparatie te Bahrain van de inert-gas installatie werd er weer geladen voor Whangarei en was het dus aan de werktuigkundigen om de ketelinstallatie weer automatisch te kunnen bedienen bij een wisselende belasting.



Langzaam maar zeker moest het roestbruin plaats maken voor het groen en zo werd het weer een toonbaar schip. ( Deze twee afbeeldingen van het hoofddek zijn in spiegelbeeld afgedrukt! )


Na wederom de lading gelost te hebben in Whangarei zonder enige problemen, daar de ketels automatisch gestookt werden en de inert-gas installatie werkte zoals het moest zijn keerden we weer terug naar de Golf om te gaan laden.


De bulb onderaan de boeg van het schip doorklieft het water van de Oceaan.


Voor mij kwam er een einde aan dit contract en werd ik op 07-08-1990 te Bahrain afgelost en ging ik met verlof. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen