vrijdag 15 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/6)

S.S. LEPTON.

08-02-1979 T/M 23-06-1979.


Een sea-terminal is een complex van steigers gebouwd in diep water voor de kust voor het beladen van VLCC tankers. De ruwe aardolie wordt vanaf de installatie aan de wal via een pijpleiding naar de terminal gepompt.  


Na geladen te hebben aan de sea-terminal in Al Jubayl vertrokken we uit de Golf voor onze reis om Kaap de Goede Hoop naar Europa
Na bij Kaapstad door een helikopter te zijn voorzien van proviand en post was het wachten op bericht van Londen waar de lading gelost zou moeten worden.



Onze eerste losplaats voor de helft van de lading zou Port `d Antifer zijn in Frankrijk. Dit is eigenlijk geen haven, maar een enorm steiger wat in is gebouwd met een verbinding met het vasteland. Dit is speciaal gebouwd voor het lossen van de VLCC's en de ULCC's tankers. Het geheel ligt vlak bij Cape `d Antifer 
(de olifantkop) en het plaatsje `Etreat op de Franse krijtrotsen.


Tijdens het lossen kregen we het verheugende bericht dat de rest van de lading bestemd was voor Europoort Rotterdam. Dubbele vreugde voor zij die met verlof zouden gaan te Rotterdam. Helaas was er voor de hoofdwerktuigkundige en mijn persoon nog geen aflosser beschikbaar en zouden we mee terug moeten naar de Kaap.


( Een zware regenbui nadert de kust vanuit zee.)


Na zo'n lange zeereis gingen we met een paar man even de benen streken, het enorm lange steiger af richting de kust. Gelukkig kregen we een lift van een bedrijfsauto die ons naar het plaatsje `Etreat bracht.


Het was er opvallend stil en we zagen geen mens buiten. Er heerste ware zondagsrust.


Maar na lang zoeken vonden we toch een bar-bistro die open was en toen we binnenstapten viel er een doodse stilte en kon je van de gasten hun gezicht aflezen; "Waar komen die vandaan?"
Gelukkig was het 'ijs snel gebroken' en werd er een gesprek gevoerd in van onze kant gebroken Frans en van hun kant in gebroken Engels. De tafels werden bijeen geschoven en voorzien van eten en drinken.
Het groepje jonge mensen wat we er aantroffen hadden nog nooit zo'n enorme tanker van binnen gezien, maar alleen op grote afstand aan het steiger. Spontaan nodigden we ze uit voor een bezoek aan boord.
Zo werd er door hun voor vervoer gezorgd en een ieder ging even naar huis om te vertellen waar ze naar toe gingen. Maar er werd ook van alles opgehaald. Bij vertrek mochten we alleen het eten afrekenen. 


( Cape `d Antifer ook wel de 'Olifantskop' genoemd.)

Zo verschenen we op het terrein van de steiger maatschappij en werd er weer voor vervoer gezorgd naar het schip, daar onze gasten er niet mochten wandelen. Aan boord kwamen we er achter dat ze allerhande etenswaren hadden meegebracht, stokbroden, diverse kaas en paté, knoflook worstjes en lokale huiswijn.
Het werd een gezellige boel aan de scheepsbar en uiteraard kregen ze het gehele schip te zien van de brug tot diep in de machinekamer. Maar aan alles komt een einde en zo ook aan deze onverwachte gastvrije dag.
Voorzien van enige aandenken van het schip en wat flessen Kaapse wijn werden onze gasten door het steiger personeel veilig naar hun vervoer naar huis gebracht.
Onverwachts was een gedeelte van de bemanning hier in Port `d Antifer afgelost en de rest zou in Rotterdam met verlof gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten