woensdag 13 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1/3b)

S.S. LEPTON.

08-02-1979 T/M 23-06-1979.



De volgende ochtend lagen de twee oceaan reuzen nog naast elkaar afgemeerd. Het was een indrukwekkend gezicht hier 'zes voetbalvelden in oppervlakte' naast elkaar te zien liggen.   


Het achterschip met accommodatie opbouw van de Berge Emperor.


Duidelijk is te zien dat de Berge Emperor nog de meeste lading in heeft, daar de Lepton hoger op het water ligt.


Langzaam komen de scheepsdekken op gelijke hoogte. Tijdens het uitpompen van de lading van de Berge Emperor werden tevens de ballasttanks opgevuld met buitenboordwater en bij de Lepton precies andersom.


Het brugdek van de Lepton en de schoorsteen. Een heerlijke plekje om uit de wind in de zon te zitten met een boek.


( De kust van Oman.)

Nadat het overpompen van de lading gereed was, de slangen losgekoppeld en de ladingpapieren getekend, werden eerst de voor-trossen tussen de beide schepen losgemaakt waardoor de schepen langzaam uit elkaar begonnen te drijven.
 Langzaam werd er speling gegeven in de achter-trossen tot de schepen geheel los waren gekomen van elkaar, waarna de achter-trossen werden losgemaakt. Waren de schepen eenmaal ver genoeg uit elkaar gedreven dan zou de Berge Emperor als eerste zijn machines starten en wegvaren.


Het was voor de Lepton nog wachten op de supply-boot die de fenders op zou komen halen en de scheepspost mee zou nemen naar de wal om te posten.
Zo werd het weer avond eer we de Golf van Oman zouden verlaten en aan onze reis naar Durban in Zuid-Afrika te beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen