maandag 18 maart 2013

LEPTON S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 2/3)

S.S. LEPTON.

03-08-1980 T/M 22-01-1980.


Na de reparatie van de schroefas afdichting te Rotterdam ging de reis naar Port Harcourt in Nigeria om daar op de boei voor de kust te gaan laden voor Las Palmas.


Te Las Palmas kwam de loods per helikopter aan boord om het schip naar de boei te loodsen waar de lading gelost moest worden. De helikopter verscheen vroeger dan was aangegeven, maar kreeg geen toestemming om op dek te landen, daar ten eerste de de brandbestrijding ploeg nog niet gereed was aan boord en ten tweede omdat er enige weken daarvoor een ongeluk met het landen van de helikopter op het dek van een ander schip niet goed was verlopen. Gewoon 'Safety First"van onze kant. Dus maar enige rondjes om het schip vliegen en wachten op toestemming.


De mannen van de blusploeg kijken toe hoe twee van hun collega's zich in hun hitte beschermende pakken met perslucht hijsen. 


Het lijkt eenvoudiger dan het is en het is een heel gewicht wat ze dan aanhebben.


Nog even een helpende hand. Het zijn wel deze twee mensen die in geval van brand onder bescherming van waterspray de aan boord zijnde mensen van de helikopter uit het brandende wrak moeten trachten te redden.


Uiteindelijk is de helikopter veilig op het hoofddek neer gezet door de piloot.


Ook het vertrek wordt scherp in de gaten gehouden, want een onverwachte valwind kan uit iedere hoek opsteken tijdens het opstijgen.
Tijdens het lossen op de rede van Las Palmas was er geen verbinding met de wal om te gaan passagieren, daar de afstand te groot was.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen