dinsdag 19 februari 2013

SHELL TANKERS B.V. SCHEPEN, NAMEN ETC. (DEEL 7)



DE L-KLASSE TANKERS.

Het s.s.Lovellia behoort alleen vanwege haar naam thuis in de lijst van de L-klasse tankers. Aangaande haar tonnage, bouwjaar en scheepswerf hoort ze meer thuis in de lijst mat de C-klasse Liberia op de P-klasse.


S.S. LOVELLIA. (1959 / 1979)  Tonnage 50.080 BRT. Roepsein; 5MBK. Scheepswerf; Betlehem Steel Corparation USA. Voortstuwing; Curtis-Parson stoomturbine. Stoomproductie; twee Foster Wheeler waterpijpketels 32kg/cm². Varend onder de vlag van Libera.

L-KLASSE (VLCC) 

Door de verwachte positieve ontwikkelingen in de industrie en zodoende ook een groeide vraag naar aardolie, voor brandstof of grondstof, besloot Shell tussen de jaren 1970 en 1980 tot de bouw van tankers met een draagvermogen van 300.000 ton, de VLCC's (Very Large Crudeoil Carriers.)
Schepen met een lengte tussen de 340 en 350 meter, breedte tussen de 50 en 55 meter en diepte tussen de 20 en 21 meter.
Zo werden er wereldwijd op scheepswerven 25 van deze enorme schepen besteld. 
Helaas bleek de toekomst er ander te gaan uitzien dan verwacht en liepen de transporten ( rond de Kaap) van ruwe aardolie zwaar terug.
Oorzaak hiervan; de steeds voortdurende oorlog conflicten in het Midden-Oosten, de enorme prijsverhogingen voor de aardolie door de OPEC en de politieke en diplomatieke druk van de Arabische staten voor levering van hun olie. Onder deze redenen nam de economie in Japan en Europa sterf af.
Ook de verhoogde productie van de aardolie velden op de Noordzee maakten de nieuwe VLCC's overbodig.
Zo werden veel van deze nieuw gebouwde schepen direct na hun tewaterlating gelijk opgelegd en gingen dienst doen als opslag-tanker. Enkele werden niet afgebouwd of werden gelijk weer gesloopt.
Veel van deze schepen deden niet langer dan 10 jaar dienst.
Om een overcapaciteit te voorkomen werden bij Shell Tankers B.V. de V-klasse tankers uit de vaart genomen voor de sloop. Bij Shell Uk verdwenen al de H-tankers welke vergelijkbaar waren met onze K-klasse tankers.



Doorsnede L-klasse tanker.


S.S. LACONICA. (1975 / 1985)  Tonnage; 306.950 BRT. Roepsein; PJYS. Scheepswerf; Mitsui Schipbuilders & Enginering. Japan. Voortstuwing; stoomturbine Kawasaki Heavy Ind. 36.000 pk. Stoomproductie; H.D.waterpijpketel Foster Wheeler met werkdruk van 60 bar. Antilliaanse vlag. 
( ex Shell UK.)


S.S.LATIA. (1974 / 1985)  Tonnage; 282.684 BRT. Roepsein; PFMS. Scheepswerf; Chantiers de L' Atlantic. Frankrijk. Voortstuwing; stoomturbine Stal-Laval. 32.400 pk. Stoomproduktie; H.D. waterpijpketel Foster Wheeler met werkdruk van 60 bar. Nederlandse vlag. (ex Shell UK)


S.S. LATIRUS. (1974 / 1984)  Tonnage; 282.684 BRT. Roepsein; PFND. Scheepswerf; Chantiers de L'Atlantic Frankrijk. Voortstuwing; stoomturbine Stal-Laval. 32.400 pk. Stoomproductie; H.D. waterpijpketel Foster Wheeler met werkdruk van 60 bar. Nederlandse vlag.


S.S. LEPTON. (1975 / 1985) Tonnage; 318.938 BRT. Roepsein; A8SA. Scheepswerf; Verolme Scheepsbouw & Dok maatschappij Nederland. Voortstuwing; stoomturbine Verolme 36.000 pk.
Stoomproduktie; H.D. waterpijpketel Foster Wheeler werkdruk 60 bar. Liberiaanse vlag.
( Dienstperiode van 08-02-1979 t/m 23-06-1979 ----- 03-08-1980 t/m 22-01-1981.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten