zondag 17 februari 2013

SHELL TANKERS B.V. SCHEPEN, NAMEN ETC. (DEEL 4)



DE D-KLASSE TANKERS.

In 1956 werd het besluit genomen tot het ontwerpen van grotere tankers, daar daar meer vraag naar was om meer lading per reis te kunnen vervoeren. Het zouden schepen moeten worden met een draagvermogen van 70.000 ton en een lengte van 240 meter. Het was een besluit met een vooruit ziende blik.

Door de zes-daagse oorlog ( 5 t/m 10 juni 1967 ) tussen Israël en de Arabische landen Egypte, Jordanië en Syrië, werd het Suez kanaal afgesloten voor de scheepvaart en waren de olie producerende landen in het Midden-Oosten niet meer te bereiken. De tankers moesten nu een veel langere vaar route afleggen om Kaap de Goede Hoop om het Midden-Oosten te bereiken.
Zo liepen vanaf 1966 13 schepen van de D-klasse van stapel. Zes van deze schepen kwamen onder de D-klasse van Shell Nederland te varen. De zevende, die de naam Diana zou dragen, werd op de tekentafel vergroot tot 100.000 ton en kwam later als de m.s. Niso in de vaart.
De D-klasse waren tankers voor het vervoer van ruwe aardolie. Als de zes schepen waren geregistreerd te Willemstad op het eiland Curaçao en voerden de vlag van de Nederlandse Antillen. 


M.S. DALLIA. (1967 / 1985)  Tonnage; 71.171 BRT. Voortstuwing; 9 cilinder B&W motor type 84 VTBF 180. Roepsein; PJKR. Scheepwerf; Rosenberg Meask Verksted Noorwegen.


M.S. DAPHNE. (1966 / 1985)  Tonnage; 71.171 BRT. Voortstuwing 9 cilinder B&W motor type 84
VTBF 180. Roepsein; KJKJ. Scheepswerf; Rosenberg Meask Verksted Noorwegen.


M.S. DILOMA. (1966/1981) Tonnage; 70.409 BRT. Voortstuwing 9 cilinder B&W motor type 84 VTBF 180. Roepsein; PJKA. Scheepswerf; Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij. (NDSM) Amsterdam.
( Dienstperiode 05-10-1979 t/m 12-01-1989)



M.S. DIADEMA. (1966 / 1985) Tonnage; 70.404 BRT. Voortstuwing; 9 cilinder B&W motor type 84 VTBF 180. Roepsein; PJKE. Scheepswerf; Wilton Fijenoord Rotterdam.



M.S. DIONE. (1967 / 1981) Tonnage; 72.004 BRT. Voortstuwing; 9 cilinder B&W motor type 84 VTBF 180. Roepsein; PJKP. Scheepswerf; NDSM. Amsterdam.



M.S. DOSINA. (1966 / 1981)  Tonnage; 70.500. Voortstuwing; 9 cilinder B&W motor type 84 VTBF 180. Roepsein; PJKK. Scheepswerf; Rotterdamse Droogdok Maatschappij. Rotterdam.

1 opmerking:

  1. Heb zelf op de Dallia gevaren en dat was een B en W motor met 9 cilinders ( dus geen 7 cilinders)

    BeantwoordenVerwijderen