zaterdag 26 januari 2013

ROTTERDAM ANNO 1900. ( DEEL 1 )

ROTTERDAM EN ZIJN HAVENWERKEN.

We hebben allemaal wel eens van de opruim aanvallen. Bij mij ging het dan om eens opruiming te houden in oude studieboeken en klappers met cursussen van meerdere tientallen jaren terug en die ik nooit meer zou gebruiken en waar een ander niets aan had door de nodige veranderingen doorgevoerd met de jaren.


Zo kwam ik een oud boek tegen wat door mijn overgrootvader, geboren op 21 november 1868, was gekocht. Dit boek kwam later in handen van mijn grootvader, geboren op 26 oktober 1893, die het weer aan mijn vader, geboren 25 februari 1920, gaf. Ik kreeg dan dit boek weer van mijn vader op 15 augustus 1961 en stilletjes verdween dit naar de zolder.
Het boek werd geschreven door de ingenieur bij de Rotterdamse Gemeentewerken de heer Wouter Cool en werd in 1901 uitgegeven te Schiedam door H.A.M.Roelands.

Hierbij enige afbeeldingen uit het boek en bijbehorende tekst.



Rotterdam in de eerste helft van de elfde eeuw.

Rotterdam in 1599.


Rotterdam in 1899.


Het Haringvliet op een marktdag.


Een Rotterdamse sleperswagen met een gebouw van het Nederlandse Veem.


Gezicht op Rotterdam vanaf de oude Plantage.

Rechts vanuit het midden is het Witte Huis te zien. Een gebouw wat nu nog steeds in het centrum van Rotterdam staat. Er werd het volgende over geschreven:

Alles overheersend dringt het Witte Huis zich naar voren en blijft ons ergeren. We willen beginnen met onze bewondering uit te spreken voor de bouwmeester, die een 45 meter hoog huis, op zulke slappe grond, zo solide plaatste.
De sky-scraper maakt ongetwijfeld veel indruk en is vaak niet ten onrechte, één van die dingen, waarop de Rotterdammer trots is. Opzichtig in zijn voorkomen, glimmend, glinsterend wit, met een rood massaal domperachtig dak, waar bovenop nog reclame wordt gemaakt.
Lomp en plomp staat het daar, de oude stadsomgeving bedervend. etc, etc.  


Koningshaven  in oostelijke richting gezien. Beide bruggen geopend. Middenpijlers met remmingswerken.


Schepen op de stroom lossend.


Tweede kolentip met wagon, die in een lichter geledigd worden.

Ook in die tijd was Rotterdam een belangrijke doorvoerhaven naar het Europese binnenland. 


De Rijnhaven gezien vanaf een gebouw van het Nederlandse Veem.


 De Willems- en spoorbrug gezien vanaf het Noordereiland.

De Boompjes in westelijke richting gezien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten