maandag 21 januari 2013

NISO M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 2 )

M.S.NISO.

28-10-1984 t/m 22-02-1985.

Het was in het najaar van 1984 dat ik voor het eerst kennis maakte met het lichterschip het m.s.Niso. Het werd een koud en bar winters contract op de Noordzee.  In dit contract werden verscheidene VLCC's gelichterd en tussen door ladingen Noordzeeolie vervoerd van de Shetland eilanden naar diverse havens op het vaste land van Europa.
Het lichteren van deze VLCC's of  ULVCC's werd gedaan daar deze schepen met hun enorme diepgang niet iedere haven in UK en het Europese vasteland konden binnenvaren.


HET LICHTEREN VAN DE BERGE SEPTIMUS.

De motor tanker Berge Septimus is een Noorse tanker varend onder de vlag van Liberia. Het schip werd in 1974 gebouwd en heeft een draagvermogen van 284.512 ton. De lengte van het schip is 342 meter.


Aan boord van de Niso worden de fenderdavits buitenboord gedraaid om straks op het water te worden neergelaten als de beide schepen naast elkaar komen te liggen. Intussen vaart de Berge Septimus met een minimum aan motor vermogen.


De fenders zijn op waterniveau gevierd en langzaam nadert de Niso de Berge Septimus van achteren.


Het zo naast elkaar manoeuvreren van twee schepen gaat met uiterste precisie en onderlinge communicatie te werk.  


Langzaam nadert de Niso de Berge Septimus aan de stuurboord zijde.


De beide schepen liggen bijna langszij van elkaar. Duidelijk is te zien dat de Niso ongeladen is en de Berge Septimus geladen.


Op het voorschip van de Berge Septimus worden de trossen in gereedheid gebracht om de schepen aan elkaar te meren.


Beide tankers liggen afgemeerd naast elkaar en de flowboom met de ladingslangen van de Niso is naar buiten gedraaid om verbinding te maken met het ladingmanifold van de Berge Septimus.



Een kijkje vanaf het voorschip van de Berge Septimus op de beide schepen.


De slangen van de flowboom zijn aangekoppeld bij de Berge Septimus en deze kan beginnen met het overpompen van haar lading naar de Niso. Aan boord van de Niso wordt dan gelijktijdig het water uit de ballasttanks overboord gepompt.


Langzaam komt de Niso dieper in het water te liggen en de Berge Septimus hoger op het water.


Een van de fenders tussen de beide schepen. Fenders zijn een soort stootkussens onder lage druk gevuld met lucht en ze moeten een contact van staal op staal tussen de beide schepen voorkomen. 


De Niso heeft haar lading overgenomen van de Berge Septimus en de slangen van de flowboom worden weer losgekoppeld.


Na het loskoppelen van de slangen en het binnenboord draaien van de flowboom worden eerst de trossen aan het voorschip van beide schepen losgemaakt.


Langzaam gaan de beide schepen uit elkaar drijven. Maar de fenders blijven nog te water.


Eenmaal ver genoeg uit elkaar weggedreven varen de schepen met laag motor vermogen van elkaar weg.



Beide schepen vervolgen hun reis naar de hun opgegeven gekregen haven om te gaan lossen.


De fenders worden weer binnenboord gedraaid op het hoofddek en de Niso is opweg naar haar bestemming.

( De afkorting VLCC staat voor Very Large Crude Carrier en UVLCC staat voor Ultra Very Large Crude Carrier. Dit zijn schepen varierend van 200.00 ton tot 300.00 ton of meer.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten