dinsdag 20 november 2012

SUNETTA M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 4/3 )

M.S.SUNETTA.

28 MAART 1993 T/M 21 AUGUSTUS 1993.



Buiten aan de romp werd druk door gewerkt om deze in de verf te krijgen, waarna het schip weer 'nat' kon gaan en plaats maken voor een ander schip. Hierna zou het schip verhaald worden naar een kade van de werf waar de werkzaamheden verder zouden gaan. In de ladingtanks, de ladingpompkamer en in de machinekamer was het werk nog lang niet klaar.



( Het achterschip zit reeds netjes in de verf.)


( Er gingen de nodige blikken verf op de huid.)


Buiten de doklijst voor de scheepswerf was er ook nog een eigen doklijst voor het scheepspersoneel samengesteld. Werkzaamheden zoals het inspecteren van de overboord afsluiters en het verpakken van hun afdichtingen, het inspecteren van de koelwaterfilters hadden voorrang daar ze beneden de waterlijn lagen.

In de scheepswerkplaats was het dan ook een drukte van belang en werd er dagelijks gewerkt van 08.00 uur tot 17.00 uur en indien nodig langer. Alleen op zaterdag werd indien mogelijk maar een halve dag gewerkt en zo werd de zondag zoveel mogelijk vrij gehouden.
Verder was er dag en nacht een nautische en technisch officier van de wacht die regelmatig een veiligheids ronde over het schip en in de machinekamer diende te maken. Brand was het grootste gevaar tijdens een dokperiode. Werk was er dus altijd.



( Het dok is weer vol met water en het schip is gereed om uit het doik te vertrekken met behulp van sleepboten. De naam, de schelp en de diepgangmerken zijn op de romp geschilderd.)



( Veel meer ruimte dan 80 centimeter aan iedere zijde van het schip en de dokwand was er niet.)


 ( Het schip terug in haar element en bijna aan het einde van het droogdok.)


( Met behulp van sleepboten werd het schip verhaald naar de werfkade.)



( Gemeerd aan de kade van de werf met de scheepsschroef half boven water.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten