zondag 18 november 2012

SUNETTA M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 4/2 )

M.S.SUNETTA.

28 MAART 1993 T/M 21 AUGUSTUS 1993.


( Een overzicht van het hoofddek gezien vanaf de scheepsbrug.)


Ook de machinekamerinstallatie kreeg  groot onderhoud. Van de hoofdmotor werden al de zuigers en cilindervoeringen getrokken. Deze gingen evenals de cilnderkoppen, ontlastkleppen, aanzetkleppen en brandstofverstuivers naar de werkplaats van de scheepswerf voor gehele revisie. Zo ook de reserve delen van de motor. Krukaslagers werden gecontroleerd en de uitlaatgassenturbines die voor de verse verbrandingslucht zorgden werden aan onderhoud onderworpen. Het was een mierenhoop van werkende dokarbeiders en je moest oppassen waar je liep in de machinekamer.
  

Sinds we het schip onder ons beheer hadden waren we tot de conclusie gekomen dat de stoomketel installatie niet de maximum stoomproduktie haalde om de vier ladingpompturbines  op volle kracht te laten draaien. Oorzaak bleek enige afgeplugde vuurhaardpijpen in de ketel zoals we na nader onderzoek constateerden. Er zouden er nog enige bij komen voordat het schip in dok zou gaan. 
Nu werden al de slechte pijpen vervangen door nieuwe om straks weer volle stoomproduktie te hebben.


( In de werkplaats van de dokwerf werden de cilinderkoppen afgevlakt voor een goede afdichting.)


( De cilindervoeringen van de hoofdmotor in de werkplaats.)


( Een overzicht van de dokwerf.)


( Hoe klein is een mens bij de scheepsschroef.)



( De onderzijde van het schip staat reeds in de anti aangroeiverf en de bakboordzijde van de boeg krijgt ook zijn kleur. )


( De bodem van het dok ziet zwart van het grit waarmee de scheepshuid werd gestraald.)

Het was nu van belang om zo snel en goed mogelijk de scheepshuid in de verf te krijgen zodat het schip weer 'nat' kon om plaats te maken voor een ander schip.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten