zondag 18 november 2012

SUNETTA M.S. SHELL TANKERS B.V. ( DEEL 4/1 )





M.S.SUNETTA.

28 MAART 1993 T/M 21 AUGUSTUS 1993.

Via een fax aan mijn contact adres in Jakarta kreeg ik het verzoek om naar Singapore te vliegen om op 28 maart 1993 weer aan boord van de Sunetta te stappen om de dokperiode mee te maken. Dat ik terug keerde was een verzoek van het scheepsmanagment aan het hoofdkantoor geweest. Na een hotelovernachting stapte ik op de rede van Singapore aan boord van het schip, wat we gelijk klaar konden maken voor het vertrek naar de Jurong Shipyard Ltd. voor een dok periode van enige weken.
Het zou een contract worden dat veel van de opvarenden nog heel lang zou geheugen voor de rest van hun leven.



Eenmaal in het dok werd het bedrijf in de machinekamer afgebouwd en werd er overgegaan op spanning van de wal voor het schip. 
Zodra het schip droog lag werd er begonnen met het hogedruk reinigen van de scheepshuid en het bijplekken met de grondverf.

De scheepsschroef wordt verwijderd voor inspectie van de schroefas afdichting en het polijsten van de schroef.


Beneden de waterlijn waren al gedeelten in de verf gezet en karwei dat dag en nacht doorging.


 Een van de koelwaterinlaatroosters volledig dicht gegroeid met schelpen en kalk.


Reinigen en spuiten van de scheepshuid.


Beide ankers en de gehele lengte ankerketting werden uitgelegd op de boden van het droogdok voor het schoonmaken en inspectie van de verbindingsschakels tussen de ketting delen.
De ankerketting van een schip wordt samengesteld uit een aantal aan elkaar gesloten stukken ketting van ieder 15 vadem van 1,83 meter of ook wel 25 meter lengte. Deze 'kettinglengten' of 'kettingeinden' bestaan uit een oneven aantal ellipsvormige schakels of schalmen die tegen kinken meestal zijn voorzien van een dam tussen de lange zijden.



De ketting lengten zijn tegenwoordig aan elkaar gesloten door losneembare schalmen, naar het patent ook wel kenterschalmen genoemd. De lengte van de ankerketting kan soms meer dan 200 meter bedragen.


Om bij het ankeren te kunnen zien hoeveel ketting er is uitgelopen zijn de kettineinden met geverfde schalmen gemerkt. Voor een gelijkmatige slijtage van de gehele ankerketting wordt deze tijdens een dokperiode omgekeerd.



Het hoofddek ziet er voor een leek uit als één grote wirwar van leidingen, slangen, draden en verplaatsbare units, maar alles heeft zijn functie. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten