vrijdag 30 november 2012

SUNETTA.M.S. AGROUND. ( DEEL 5/7 )

M.S.SUNETTA.

28 MAART 1993 T/M 21 AUGUSTUS 1993.

D-DAY. 3 JULI 1993.


Bij het eerste daglicht was een ieder weer paraat en was het een geruststelling dat de Smitlloyd 111 nog steeds achter ons lag in rustiger vaarwater.


Zo verscheen dan ook uiteindelijk deze ochtend de extra sleepkracht van de Simoon van I.T.C.

Al de voorbereidingen en ook later de poging tot het vlottrekken van de Sunetta werden scherp vanuit de lucht gecontroleerd op eventuele olie verontreiniging.



De Simoon heeft zijn sleeptros vast gemaakt aan het voorschip terwiij het overpompen van de lading in de lichter tankertjes door bleef gaan.

Bij laagwater kwamen en aan de lust de resten van een scheepsmotor boven water van een schip dat daar jaren terug was gestrand. Dat dit ons bespaard zou blijven!



( Een van de enorme sleeptrossen ligt gereed om uitgebracht te worden.)

Na het vastmaken van de sleeptrossen aan al de beschikbare sleepboten gingen deze in positie liggen voor het sein vlottrekken bij hoogwater.

Hoogwater!  Vollekracht trekken en op volle kracht de ballast uit het schip pompen.
Bij deze vlottrek operatie werd er geen gebruik gemaakt van de hoofdmotor van het schip ondanks dat deze gebruiksklaar was. Reden hiervoor dat er kans was dat de krukas zou zijn verbogen in de tijd dat het schip aan de grond zat. Zou dat zo zijn en we de motor toch zouden gebruiken dan was de schade niet te overzien.

Tijdens het vlottrekken verslechterde het weer aanzienlijk en werd het uiterste aan vermogen van de slepers gevraagd.

De Simoon gooit haar volle motorvermogen van 16.000 apk er tegen aan. Zo klonk er een luid hoera doe het schip te 13.45 scheepstijd drijvende was.


Eenmaal los van het rif sleepte de Smitlloyd ons naar dieper en veilger water alwaar de duikers de schade aan de scheepbodem zouden inspecteren en er in de machinekamer werd begonnen met het deflecties nemen van de krukas van de hoofdmotor.








( Na het vlot komen van het schip was er natuurlijk de enorme telex uitwisseling waarin dan ook een dankwoord voor alle betrokkenen voor hun medewerking en inzet.)

( De kopie van de bladzijde uit het scheepsjournaal van deze dag de derde juli 1993.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten