zaterdag 1 september 2012

ROTTERDAM SPIDO HAVENRONDVAART. (DEEL 2)

De Nieuwe Maas met de Erasmusbrug en de sky-line van Rotterdam.




Op de kade van de Schiehaven is men bezig met de bouw van een replica van het toenmalige VOC schip Delft. Geheel volgens oude scheepsontwerptekeningen en puur handwerk.





In de verte is de oude stellingmolen "De distilleerketel" uit 1727 zichtbaar gelegen op het havenhoofd van de Voor- en Achterhaven in staddeel Delfshaven. De molen is voor de restauratie verplaatst daar ze anders geen windvang zou hebben en is nog dagelijks in gebruik.




We passeren hierna de IJssel- Lek- Keile- en Merwedehaven, waarna we langs de Maasboulevard van Schiedam varen. Schiedam is als havenplaats ouder dan Rotterdam. Deze plaats staat vooral bekend om zijn jenever produktie uit graan. Een produkt met een beschermde naam. We steken hierna de Nieuwe Maas over en bezoeken de Eem- en Waalhaven.




In het begin van de Eemhaven liggen enige drijvende scheepsdokken voor reparatie en onderhoud. Verder zijn de twee havens druk bezocht door zeeschepen voor overslag van stukgoed en vooral van containers (short sea hub). Deze containers worden overgeladen op binnenvaartschepen voor het Europese achterland, op kleinere schepen voor het vervoer naar Engeland of op vrachtwagens voor elders in ons eigenland.




Het laden en lossen van deze zeecontainers is een geheel computer gestuurde aangelegenheid. Een contienu bedrijf dat dag en nacht doorgaat en werkt op de klok. Rotterdam is na Shanghai (China) en Singapore de derde containerhaven van de wereld.



Na het eenmaal gereedkomen van de Maasvlakte 2 kan daar wel eens een positieve verandering in gaan komen.





(vervolg deel 3.)






Geen opmerkingen:

Een reactie posten