zaterdag 5 mei 2012

KAAP DE GOEDE HOOP & WISSELEN VAN DE WACHT. (DEEL 2)



                              KAAP DE GOEDE HOOP 

                EN HET WISSELEN VAN DE WACHT (2).


VERLEDEN EN HEDEN.






De ontwikkeling in de scheepsbouw stond uiteraard niet stil en zo maakten de houten zeilschepen plaats voor schepen met een stalen romp.



















Maar het was de uitvinding van de stoommachine die een revolutie opgang bracht en zo werden er eerst schepen gebouwd met een stoommachine voor de voorTstuwing en zelfs nog uitgerust met enige masten met zeilen. Later werden ze voortgestuwd door motoren of turbine installaties.




Maar aan de drukken vaart om de kaap kwam een einde door de aanleg van het Suezkanaal wat in 1869 gereed kwam. De vaart naar de 'Oost' werd aanzienlijk korter. Maar ook het Suezkanaal had zijn beperkingen aangaande de diepgang en de tonnage van de doorvarende schepen. Daarbij was het vaak gesloten door politieke geschillen om de macht erover en de onderlinge oorlogen van de er aan grenzende landen.

De revolutie in scheepsbouw stond ook niet stil en zeker niet aangaande de tonnage van tankers voor het vervoer van ruwe aardolie uit de toenmalige Perzische Golf, nu de Arabische Golf, en de containerschepen.

De vaart om de Kaap kwam weer tot leven. Het was een zeer lange zeeroute die tonnen brandstof kosten voor het vervoer van de lading. Zo werden de LCC's ( Large Crudeoil Carriers) vervangen door de VLCC's ( Very Large Crudeoil Carriers) en deze weer door UVLCC's ( Ultra Very Large Crudeoil Carriers). Schepen van 300.000 tot 450.000 brt.


Deze schepen maakten de reis niet op volle kracht maar op economische snelheid om brandstof te besparen. Volle kracht varen betekende een verbruik van 120 tot 180 ton brandstof per dag en wat je niet aan tonnage aan brandstof moest bunkeren kon je weer als lading in de tanks meenemen.

Zo duurde een reis vanuit de Arabische Golf naar Europa ruim een maand.

Kaapstad werd zo weer het verversingsstation. Verse proviand, post en reserve onderdelen werden per helikopter van de wal naar het schip gevlogen en ook het wisselen van personeel werd mogelijk. Scheepspost ging mee terug naar de wal voor het thuisfront. Tijdens zo'n helikopter operatie werd er gewoon doorgevaren.


Ook aan deze vaart kwam weer een einde. Het Suezkanaal werd verbreed en uitgediept. Het werd ondanks dat het van Egypte is, internationaal vaarwater. Maar het was vooral de aanleg van een netwerk van oliepijpleidingen die de tankvaart deed inkrimpen van De Arabische Golf naar Europa.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten