zondag 5 december 2010

PORTO - DOURO VAART EN BRUGGEN.



DOURO VAART EN BRUGGEN - PORTO.








Vanaf Cais da Ribeira vertrokken we voor een boottocht over de Douro. De rondvaartboot is een vergroot model van de Rabelo scheepjes. We varen eerst stroomopwaarts en passeren de Ponte Dom Luis I.




PONTE DOM LUIS I.


De brug verbindt Porto met het stadsdeel Vila Nova de Gaia. De brug is vernoemd naar koning Lodewijk I van Portugal. Het is een ontwerp van Théophile Seyrin, van 1868 tot 1879 een compagnon van Gustave Eiffel. Duidelijk zijn ook de elementen van de constructie van de Eiffeltoren van Parijs te herkennen. Men begon met de bouw van de brug in 1881 en werd op 31 oktober 1886 in gebruik genomen. De totale lengte van de brug is 385,25 meter, boog spanwijdte 172 meter lengte en 44,6 meter hoog tussen de beide brugdekken. Er werd in totaal 3045 ton staal in verwerkt. Vanaf het bovenste dek, wat nu wordt gebruikt door de metrolijn D en een voetgangers pad, is de hoogte tot het rivierwater 70 meter. Het overige verkeer gaat via het onderste dek van de brug. In die tijd was het de langste brug in zijn soort op de wereld.




Vanaf de rivier hadden we een mooi zicht op de oude stad en zo passeerden we de Ponte Dona Maria.




PONTE DONA MARIA.


De Ponte Dona Maria is een spoorbrug die in 1877 werd gebouwd door Gustave Eiffel. Zijn compagnon schreef zich in die tijd in voor het ontwerp van de Ponte Luis I. De brug is opgebouwd uit smeedijzeren elementen, twee scharnierende sikkel bogen zijn gebruikt om het spoor dek te dragen. Het ontwerp dateert van 1875 en op 5 januari 1876 werd er met de bouw begonnen. Op 4 november 1877 werd de brug opengesteld door de koning van Portugal en deze vernoemde de brug naar zijn vrouw Maria Pia. Op dat moment was de brug met zijn overspanning van 160 meter de langste boogbrug ter wereld. De vorige record houder was de Eads Bridge over de Mississippi bij St.Louis met 156 meter.


In 1991 werd de brug vervangen door de nieuwe moderne Ponte Sáo João ( St. Johan), ontworpen door ingenieur Edgar Cardoso.

Onder de Ponte Sáo João werd er gekeerd en begon onze tocht stroomafwaarts in de richting van de nieuwe zeehaven van Porto. Zo gleed de oude stad aan ons voorbij en ook de panden van het stadsdeel Ribeira en passeerden we het kerkje van Massarelos.




IGREJA DA MASSARELOS.



Opvallend is het kruis op de achterzijde van het kerkje boven het azulejo paneel. Onder het kruis, dat veel weg heeft van het Maltezerkruis van de Orde van de Tempeliers, staat het jaartal anno 1394. In die tijd vestigde zich hier de Orde van Christus. Dit was de nieuwe naam voor de Tempeliers die, nadat de orde door Rome in de ban was gedaan en al de Tempeliers bijna omgebracht waren, hier in Portugal onderdak vonden en bescherming.


                                     Zo passeren we de moderne autosnelwegbrug Arrabida.

PONTE DA ARRABIDA.

In 1963 werd deze betonnen boogbrug geopend en was toen met zijn overspanning van 272 meter en breedte van 27 meter de grootste brug. De brug draagt de tolweg richting Aveiro en Coimbra. Voor de bouw is 20.000 ton cement gebruikt, voor 59.000 m³ beton. Aan beton ijzer werd 4500 ton gebruikt. De totale bouwkosten waren in die tijd 240 miljoen Portugese escudo.




Na deze brug varen we langs de zuidelijke oever van de Douro terug naar Porto en passeren enige kleine scheepswerven voor de bouw van de houten Rabelo scheepjes.


 We meren af aan de kade in Vila Nova Gaia bij de Porthuizen, aan de Avenida Diogo Leite, om port te gaan proeven. Na het portproeven- en kopen met de bus over de Ponte Luis I teruggereden naar het oude stadsdeel van Porto.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten